معافیت بیمه ها از مالیات بر ارزش افزوده

بیمه و مالیات بر ارزش افزوده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها از این مالیات معاف می شوند.

بیمه کرج

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فاطمه حسینی با تشریح جلسات کمیسیون اقتصادی برای بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مشهد، این جلسات را بررسی مقدماتی این لایحه عنوان کرد و از معافیت بیمه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده در صورت تصویب مجلس خبر داد.

تشریح چالش‌های لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چالش‌هایی درباره این لایحه که در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ و ۹۷ مطرح شده بود همچنان پابرجا است، از چالش‌هایی همچون دریافت مالیات زنجیره‌ای یا مالیات بر فروش و چالش نرخ‌ها نام برد.

حسینی با بیان اینکه چالش اصلی درباره مالیات بر ارزش افزوده، چالش نرخ‌ها است، توضیح داد: درباره اینکه کدام یک از کالا‌ها و خدمات در کدام طبقه نرخ‌ها قرار گیرد چالش‌های فراوانی وجود دارد.

او با توضیح اینکه ۳ یا ۵ نرخ وجود دارد گفت: یکی حالت معاف بودن کالا است که کالا‌های ضروری و اساسی در این محدوده قرار میگیرند. طبقه بعدی نرخ معاف همراه با استرداد که همان نرخ صفر است. طبقه دیگر نرخ ترجیحی است که تقریباً سه درصد یا یک سوم نرخ اصلی در نظر گرفته می‌شود. طبقه دیگر نرخ استاندارد است و نرخ کالا‌های خاص.

این نماینده مجلس بیان داشت: اینکه دسته بندی این نرخ‌ها به چه صورت باشد، موضوعی است که در جلسات این روز‌های کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده، در حال بررسی است. بعلاوه آنکه در حال بررسی این موضوع هستیم که کدام کالا‌ها درکدام یک از طبقات قرار گیرند.

حسینی بحث مهم دیگر لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را «بیمه» عنوان کرد و اظهارداشت: این موضوع شامل همه بیمه‌ها اعم از اتکایی و مستقیم می‌شود و برمبنای این لایحه، بیمه‌ها از این مالیات معاف می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان داشت: دلیل اهمیت این موضوع آن است که گاهاً وقتی می‌خواهیم از کالا یا خدمات حمایت کنیم تلاش می‌کنیم مالیات آن‌ها را کاهش دهیم، بنابراین کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه‌ها از این جهت که ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به جهان پایین است و این می‌تواند مشوق خوبی باشد، به نظر ضروری است. /

منبع :خبرکزاری دانشجو